Projectonderwijs
Aandacht voor de beroepspraktijk
Goed projectonderwijs is best lastig vorm te geven. Hierdoor is de kans op teleurstelling groot. In de praktijk zie je docenten daarom soms afhaken. Ik vind dat een gemiste kans. Want door projectonderwijs kunt u de beroepspraktijk op een aantrekkelijke manier een plek in het curriculum geven.
Ik begeleid scholen bij het ontwikkelen van goed projectonderwijs. Ik maak daarbij gebruik van het BDF leerlijnenmodel.
Het BDF leerlijnenmodel is een duidelijk model voor onderwijsvernieuwing. Het model bestaat uit vijf leerlijnen: de integrale lijn, de conceptuele lijn, de trainingslijn, de werkervaringslijn en de loopbaanbegeleidingslijn. Elke leerlijn is een zelfstandige eenheid, heeft een eigen (interessante) context, een eigen leerdynamiek en een eigen toetsingsmechanisme. In alle lijnen wordt de begeleiding minder naarmate de leerling of de student meer beheerst.
Een belangrijk onderdeel van dit model is de integrale projectenlijn. Deze aparte leerlijn bestaat uit echte projecten uit het bedrijfsleven die volgens een speciale methode ontwikkeld worden. Ik vind het belangrijk dat een bedrijf zich verbindt als opdrachtgever. Op die manier is het realistischer en bereiken leerlingen en studenten een hoger leerrendement.